VIDEO APROPRIATION / 2011 – 2014


(FRANCAIS CI BAS)  Following on from the artists’ previous work, the reality offered here is incomplete. Whether we are considering photographic portraits of enigmatic characters or maps of major states in which their identifying place names are cut-out and removed, these works by Gabriel Jones open up a world in which the disappearance or the loss of identity hold prime place.

The step from extraction to insertion is indeed taken in this collection of films “Scientific documents with subliminal pornography inserted”. The film elements are out of context. These observations provide no sense of location or objective reasoning. The facts are straightforwardly captured, devoid of any aesthetic will. Even so, they include something that escapes us. Some subliminal images are interlaced within the heart of the narrative, invisible yet definitely present. This occulted part of the visible only takes shape because of the explicit title, which accompanies each film. Each image – whether perceptible or not – undeniably unrolls before our eyes. Even though it is concretely impossible to verify their presence, these pornographic images, though present, choose disappear and, moreover, offer a paradox of revealing absence. Text by Claire Taillandier. Translated by Georgina Turner


À dessein, les lieux ne sont pas identifiables. Qu’il s’agisse de portraits photographiques, de cartes d’état-major transfigurées ou de documents vidéo détournés, seuls quelques indices permettront à chacun de choisir parmi le champ des possibles le récit qui fera écho à sa propre histoire.

De l’extraction à l’insertion, le pas est franchi avec l’ensemble des films « Scientific document with subliminal pornography inserted ». Les éléments filmés sont hors contexte. Ni le lieu, ni les raisons objectives de telles observations ne sont accessibles. Les faits captés le sont de manière directe, sans aucune volonté esthétique. Quand bien même, ce qui nous échappe est là. Intercalées au cœur du récit, des images subliminales existent, invisibles mais bien présentes. Cette part occultée du visible ne prend corps que grâce au titre explicite qui accompagne chaque film. Ceux-ci sont projetés, ainsi chaque image – perceptible ou non – défile indubitablement sous nos yeux. Alors qu’il est concrètement impossible d’en vérifier la présence, ces images donnent à la disparition une place de choix et ajoutent au paradoxe de l’absence révélatrice. Texte: Claire Taillandier.

VIDEO / SCIENTIFIC DOCUMENTS WITH SUBLIMINAL PORNOGRAPHY INSERTED

  • Categories →
  • VIDEO
  • MIXED MEDIA
 
 
Back to top