SPLASHES by Gabriel Jones, published by RVB-BOOKS, 2018

(FRANCAIS / ENGLISH)

Since 2008, Gabriel Jones has played with the codes of voyeurism in his photographs — never interacting directly with his subjects, who are always unaware they’re being observed.

The images in his series SPLASHES are characteristic of this approach: here, the focus is always on the “backdrop”. Over the course of several evenings, the photographer invited friends to pretend to pose for him — which allowed him to “steal” the situations taking place behind them. The photographs, taken with early cellphone cameras, have, for the most part, been reframed, so as to show only the situations and com- positions that originally interested the artist. This tight cropping resulted in highly pixelated images, which the artist sometimes retouched to further accentuate the strangeness of the scenes he “collects.”

Artist Gabriel Jones photographed ARCADE FIRE’S 8 album covers “The Suburbs” in collaboration with ARCADE FIRE (GRAMMY AWARD for Best Record Packaging, 2012; “Album of the Year” 2011).
Gabriel Jones’ photography, video and drawings evolve around such themes as pseudonyms, “apatriotism”, geography, science, paleonto- logy and time.

In 2010 and 2014, Gabriel also curated an exhibition called The Pseu- donym Project New York / Paris. He invited a series of established and emerging artists, such as Robert Barry, Liam Gillick, Fouad Bouchou- cha and Melanie Bonajo & Joseph Marzolla and Jonathan Monk to create new pieces under pseudonyms. The real names where dis- closed at the end of the exhibition.

His photographs where exhibited in venues such as the Photo España Festival; Paris Photo; Galerie Le Château d’Eau, Toulouse; as well as galle- ries Michèle Didier, Paris; Priska Juschka Fine Art, New York and Bugdahn und Kaimer, Dusseldorf. Gabriel lives and works in Paris & New York. He is represented by Galerie Bugdahn und Kaimer, Düsseldorf (Germany).

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FRANCAIS

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Depuis 2008 la pratique photographique de Gabriel Jones emprunte aux codes du voyeurisme, dans la mesure où il n’interagit jamais direc- tement avec ses sujets, ceux-ci ignorant toujours qu’ils sont observés. Les images de la série SPLASHES, caractéristiques de cette approche, mettent à l’honneur la notion d’arrière plan. Lors de soirées le pho- tographe invite des amis à faire semblant de poser pour lui a n de mieux voler des situations ayant lieu derrière ces faux modèles. Les photographies prises à l’aide des premier téléphones munis d’appa- reil photos, sont largement recadrées pour ne dévoiler que les situa- tions et les compositions qui intéressaient originellement l’artiste. Cette manipulation génère une image très pixelisée, que l’artiste s’autorise parfois à retoucher pour accentuer encore l’étrangeté des scènes qu’il collectionne.

Gabriel Jones vit et travaille entre Paris et New-York. Il pratique la pho- tographie, le dessin et la vidéo. Il est représenté par la Galerie Bug- dahn und Kaimer, Düsseldorf.
En 2010, il créé l’exposition The Pseudonym Project (New York / Paris), et invite à cette occasion des artistes établis et émergents (parmi les- quels Robert Barry, Liam Gillick, Fouad Bouchoucha, Melanie Bonajo & Joseph Marzolla et Jonathan Monk) à créer de nouvelles pièces en utilisant un pseudonyme. Le vrai nom des artistes n’étant dévoilé qu’à la n de l’exposition. Son travail a été exposé dans des institutions telles que Paris Photo; Photo España; Galerie Le Château d’Eau, Tou- louse; ainsi que les galeries Michèle Didier, Paris; Priska Juschka, New York et Bugdahn und Kaimer, Düsseldorf.

Il a également photographié les 8 pochettes de l’album d’Arcade Fire « The Suburbs », en collaboration avec le groupe Arcade Fire (GRAM- MY AWARD pour la meilleure Pochette d’Album 2012).

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SPLASHES

Gabriel Jones

Publisher / Éditeur : RVB BOOKS

22 x 30 cm
Couverture rigide / Hard cover
84 pages
67 photographies couleur / color photographs

ISBN 979-10-90306-76-9 Prix : 28€

PHOTOGRAPHY / SPLASHES, RVB BOOKS

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